Yoga

Yoga kent vele voordelen. Yoga geeft ontspanning en energie, helpt je botten en spieren sterk en soepel te houden, verbetert je bloedsomloop en werkt stressverlagend. Yoga wordt aangeboden in vele vormen. Ik richt mij met name op functionele yoga. Dit betekent dat we geen mooie plaatjes, ambities en perfecties nastreven, maar dat iedereen houdingen doet die passen bij de anatomie van ieders unieke lichaam. Elk lichaam verschilt qua botstructuur, qua lengte van spieren en ledematen en daarom is het niet mogelijk om iedereen in een zelfde houding te krijgen, hoe hard en vaak iemand ook zal oefenen. We richten ons op de functie van een houding en op het soepel en gehydrateerd maken en houden van het lichaam. Dit kan je helpen om lichamelijke klachten te verminderen of te voorkomen, het helpt je om spieren sterker te maken en je lichaamshouding te verbeteren.
Om yoga te kunnen doen hoef je niet lenig te zijn of iets met spiritualiteit te hebben. Yoga is er voor iedereen, die zo gezond, ontspannen en energiek als mogelijk is door het leven wil gaan.

“Don`t practice yoga to get better at yoga.
Practice yoga to get better at living. “

Yin yoga

Yin yoga is gericht op het soepel houden van je lichaam en verminderd stress/spanning in je lijf en hoofd. Regelmatige beoefening van Yin Yoga maakt en houdt je gewrichten, pezen, botten en  bindweefsel soepel. Een soepel bindweefsel is een must om je lijf goed gehydrateerd te houden. Daarom wordt van Yin yoga ook wel gezegd dat het je jong houdt!  Bindweefsel bevindt zich als een soort van 3-dimensionaal spinnenweb door je hele lichaam. Dit spinnenweb verbindt alles wat zich in je lijf bevindt aan elkaar. Het bindweefsel heeft minstens 120 seconden aanhoudende druk nodig om een verandering op gang te brengen. Dit is de reden waarom we bij Yin yoga langere tijd in houdingen blijven. Vaak blijven we 2 tot 5 minuten in een bepaalde houding.

Door regelmatige beoefening van Yin yoga verbetert je houding, wordt je flexibeler, zorgt voor een afname van verklevingen en vermindert stress.  Het brengt je ademhaling en hartslag tot rust. Yin yoga heeft een positief effect op je immuunsysteem, de spijsvertering, verminderd ontstekingsreacties en maakt endorfine vrij.

Elke Yin les start met een korte  en eindigt met een langere meditatie. We doen verschillende zittende en liggende meditatie oefeningen.

Er zijn veel voordelen van Yin yoga. Bij deze de belangrijkste voordelen op een rij:

  • Hydrateert bindweefsel en spieren
  • Hydrateert de huid
  • Versterkt de pezen
  • Houd gewrichten soepel
  • Ontgift
  • Verminderd degeneratie van het bindweefsel
  • Normaliseert de curve van de ruggengraat
  • Verminderd botontkalking en artritis
  • Kalmeert het zenuwstelsel en verminderd daarmee stress
  • GABA activiteit neemt toe (helpt het lichaam beter te reageren op stress)
  • Brengt de mind tot rust
  • Zorgt voor meer balans
  • Verbeterd de werking van het imuunsysteem

In principe kan iedereen Yin yoga doen. Ook als je fysieke beperkingen hebt of zwanger bent, kun je met hulpmiddelen of aanpassingen in de houding toch het beoogde effect bereiken.

Yoga takes you into the present moment.

The only place where life exists.

 

Yin-Yang yoga

Waar Yin yoga zich richting op het bindweefsel, het soepel en gehydrateerd houden van het lichaam en ontspanning, richt Yang yoga zich op het versterken van spieren, het verbeteren van je lichaamshouding en het opwekken van energie.  Yang yoga is een actieve vorm van yoga waarbij houdingen zoveel mogelijk vloeibaar in elkaar over gaan synchroon met de ademhaling. Yang yoga wordt ook wel `meditatie in beweging` genoemd, doordat je in een bepaalde flow komt door de vloeiende bewegingen in combinatie met een bewuste ademhaling.

Yin en Yang yoga vullen elkaar goed aan. In ons leven hebben we een goede balans tussen Yin en Yang nodig of te wel activiteit en rust.

In Yin-Yang yoga sessies wordt dus een mengeling van beide aangeboden. Op deze manier maak je je lichaam sterker en soepeler. Daarnaast geeft het je en ontspanning en energie en maakt het je stressbestendiger. De voordelen op een rij:

 

  • Opbouw en behoud van spierkracht
  • Vergroot het uithoudingsvermogen
  • Meer flexibiliteit en balans
  • Meer energie
  • Afvallen
  • Meer ontspanning
  • Hydrateert bindweefsel en spieren
  • Hydrateert de huid
  • Versterkt de pezen
  • Houd gewrichten soepel
  • Ontgift
  • Verminderd degeneratie van het bindweefsel
  • Normaliseert de curve van de ruggengraat
  • Verminderd botontkalking en artritis
  • Kalmeert het zenuwstelsel en verminderd daarmee stress
  • GABA activiteit neemt toe (helpt het lichaam beter te reageren op stress)
  • Brengt de mind tot rust
  • Zorgt voor meer balans
  • Verbeterd de werking van het imuunsysteem

Yoga als therapie

Je kunt yoga inzetten ter ondersteuning van het herstel van lichamelijke en psychische klachten.

Denk hierbij aan Burn-out, rug- en nekpijn, hoofdpijnklachten, et cetera.
Yin yoga helpt om het lichaam weer soepel te maken en blokkades op te heffen. Daarnaast kan Yin yoga uitgeoefend worden op de meridianen, waardoor bepaalde orgaanfuncties gestimuleerd kunnen worden. Denk aan de ontgiftingsorganen die wel wat hulp kunnen gebruiken als je lange tijd gebukt bent gegaan onder stress. Als gevolg van stress moeten de ontgiftingsorganen, zoals je lever en galblaas de afvalstoffen van vrijgekomen stresshormonen opruimen. Wanneer dit onvoldoende gebeurt, kun je last krijgen van verschillende lichamelijke en emotionele klachten, zoals hoofdpijn, chronische rugklachten, vermoeidheid en somberheid.

Yoga op maat geïntegreerd binnen een psychologische behandeling, zoals gedragstherapie, EMDR en/of mindfulness kan het herstel bevorderen. Kijk ook op www.praktijkreflectief.nl voor mijn aanbod aan psychologische behandelingen.