Stress Reductie Training

We weten allemaal dat het belangrijk is om goed voor ons zelf te zorgen door gezond te eten en regelmatig te bewegen. Veel mensen bezoeken een sportschool om fit te blijven. Het is in onze maatschappij nog niet zo gebruikelijk om goed voor onszelf te zorgen door de beoefening van mindfulness. Terwijl dit net zo belangrijk is als het gaat om goed zorgen voor ons zelf. Er wordt veel onderzoek naar mindfulness gedaan en hieruit blijkt dat regelmatige beoefening van mindfulness de kwaliteit van leven verhoogt. Mindfulness wordt nog wel eens geassocieerd met spiritualiteit en zweverigheid, maar niets is minder waar; mindfulness zorgt er juist voor dat je meer met beide voeten op de grond komt te staan en meer bewust het leven ten volle gaat ervaren. Mindfulness is een `down to earth` methodische training, die bewezen effectief bevonden is bij stress, burn-out,slaapproblemen rusteloosheid/gejaagdheid, piekeren, concentratie-problemen, gevoelens van angst en paniek, chronische ziekte/pijn, geen nee kunnen zeggen en depressieve gevoelens.

Deze training helpt je om je anders te gaan verhouden tot negatieve gevoelens, gedachten, lichamelijke sensaties en situaties die je als onprettig ervaart. Vaak proberen wij van deze ervaringen die wij als negatief en ongewenst beschouwen af te komen. Dit doen we op verschillende manieren, waaronder door ons er uit proberen te denken, situaties uit de weg te gaan of door over onze grenzen heen te gaan, omdat we `nee` zeggen of kiezen voor onszelf associëren met egoïsme of zwakheid. Mindfulness is geen kunstje of techniek, maar een levenshouding die je alleen kunt aanleren door aandachtsoefeningen, die binnen deze training aangeboden worden. Deze houding omvat onder andere de bereidheid om ruimte te geven aan gedachten, emoties en lichamelijke sensaties en te leven vanuit acceptatie in plaats vanuit strijden tegen ervaringen die je als onprettig beschouwt. Door stil te staan bij wat je voelt en wat je automatische reactiepatronen zijn, krijg je tevens de ruimte om te kiezen voor wat je echt wilt in plaats van een emotionele reactie. Op deze manier kun je een leven gaan leiden vanuit wat jij belangrijk vindt en wat bij jouw mogelijkheden past.

“ We leven allemaal in een goede-afloopcultuur,
een hoe-het-zou-moeten-zijn-cultuur,
in plaats van in een hoe-het-is-cultuur.
Die illusie wordt ons allemaal geleerd.
Maar als ze ons ‘zo-is-het’ zouden leren,
zouden we ons veel beter voelen.”
– Lenny Bruce –

Positieve effecten

  • Meer bewustwording en inzicht in je gedachtenpatronen, je acties en je reacties en emoties
  • Minder piekeren
  • Meer afstand kunnen nemen van problemen
  • Makkelijker leven
  • Bewuster en intenser leven
  • Meer energie
  • Betere concentratie
  • Beter omgaan met stressvolle gebeurtenissen
  • Beter grenzen aangeven
  • Vermindering van stresssymptomen (vermoeidheid, slapeloosheid, verhoogde bloeddruk)
  • Vermindering van somberheid en angst
  • Betere hanteerbaarheid van chronische pijn
  • Verminderd de psychische gevolgen van een ernstige ziekte en tegenslag
  • Effectiever werken

Inhoud van de training

Deze mindfulness stress reductie training is een wetenschappelijk bewezen effectief programma voor vermindering van stress en beter omgaan met uitdagende situaties en omstandigheden. De training bestaat uit 8 wekelijkse trainingssessies van 2,5 uur, bestaande uit verschillende aandachtsoefeningen. Deze oefeningen kunnen zittend, liggend of bewegend gedaan worden. Tijdens de oefeningen kunnen de ademhaling, lichamelijke sensaties, gevoelens, gedachten of andere zintuiglijke ervaringen centraal staan. Na de oefeningen kunnen ervaringen nader onderzocht worden. Elke training heeft een ander thema waar ook een stuk psycho-educatie aan verbonden is. De volgende thema`s aan bod komen:

  • Herken automatische reactiepatronen
  • Onderzoek obstakels voor minder stress
  • Respecteer je grenzen
  • Leer stress herkennen
  • Leer de juiste keuzes te maken
  • Doorzie je gedachten
  • Mindfulness in je dagelijks leven integreren
  • Succesvol toepassen van wat je hebt geleerd

Wanneer en waar

Er start een nieuwe mindfulnesstraining vanaf 13 oktober op de donderdagen van 19.00-21.30 uur. De training is 8 keer op de volgende data: 13, 27 oktober, 10, 17, 24 november, 1, 8, 15  december. De training vindt plaats aan de Kanaalstraat 60K in Roden.

Kosten en vergoeding

Een mindfulnesstraining kost 450 euro. Mindfulnesstrainingen worden deels vergoed door zorgverzekeraars bij bepaalde aanvullende verzekeringen mits de trainer is aangesloten bij een door hen erkende beroepsvereniging. De trainer moet veelal categorie 1 gecertificeerd zijn. Ik voldoe aan deze eisen.

ASR: Aanvullend extra of uitgebreid vergoeding 100 euro
Avitea: Plus of Extra (bij burn-out)  vergoeding 350 euro
FBTO: Zorg & herstel vergoeding  150 euro
Interpolis: Meer zeker vergoeding 200 euro & Zonder zorgen vergoeding 300 euro
IZA: Extra zorg 1,2,3 en classic comfort vergoeding bij burn-out 350 euro
IZZ door VGZ: Zorg voor de zorg extra 1,2,3  vergoeding bij burn-out 350 euro
Menzis:Extra verzorgd 2 vergoeding mantelzorgers 100 euro & Extra verzorgd 3 vergoeding mantelzorgers 150 euro
Nationale Nederlanden:Jij & vitaal vergoeding , jij & jonge kinderen, Jij & pubers vergoeding 150 euro
PMA: Extra verzorgd 2 vergoeding mantelzorgers 100 euro & Extra verzorgd 3 vergoeding mantelzorgers 150 euro
UMC: Extra zorg 1,2,3 vergoeding bij burn-out 350 euro
United consumers: Zorg zeker 1,2,3 vergoeding bij burn-out 350 euro
Univé: Aanvullend goed, beter, best vergoeding bij burn-out 350 euro
Zilveren kruis: Aanvullend 1,2,3,4 sterren vergoeding 250 euro
Geen vergoeding bij: Anderszorg, CZ, Bewuzt, CZ direct, De Friesland, Ditzo, DSW, Hema, InTwente. Jaaah, Just, Ohra, ONVZ, PNOzorg, Prolife, Salland, stad holland,Vinkvink, Zekur,Vvaa, Ziezo, Zorg en zekerheid, Zorg direct

Werkgever: Mindfulness kan zorgen voor meer werkgeluk en minder ziekteverzuim. Jouw werkgever investeert daarom graag in een mindfulness training. Hij of zij is zelfs verplicht om goed voor jouw welzijn te zorgen. Vraag je werkgever voor je te betalen. Of maak gebruik van je opleidingsbudget via je werkgever.

Mindfulness Compassietraining

Het werkt bevrijdend om minder kritisch te zijn en milder naar jezelf. De angst voor het oordeel van anderen is daardoor minder. Zelfcompassie gaat over vriendelijk zijn voor jezelf. Dat klinkt als iets heel normaals. Toch hebben velen van ons daar moeite mee. Onze interne criticus is sterk. Juist op momenten dat we het toch al moeilijk hebben. Een ander die het moeilijk heeft geven we graag steun, maar onszelf geven we hierbij eerder nog eens op de kop. Hierdoor worden we somber, onzeker en gaan we piekeren.

Vriendelijkheid en mildheid kun je trainen. We kunnen leren om ons net zo liefdevol en begripvol te gedragen naar onszelf als we zouden doen naar een kind of een goede vriend of vriendin bij pijn, verdriet of angst.

 

Wat je leert:
  • Praktische zelfcompassie oefeningen voor het dagelijks leven
  • Op een milde en vriendelijke manier met jezelf omgaan
  • Op een zelfcompassievolle wijze omgaan met moeilijke gevoelens
  • Compassievol blijven in uitdagende relaties
  • Dankbaar zijn
  • Meer zelfwaardering
Inhoud van de training

De training bestaat uit acht sessies van elk 2,5 uur. Net als bij de reguliere mindfulness­training is het van belang om thuis te oefenen.

De compassietraining is net als de mindfulness­training een ervaringsgerichte training. Je krijgt oefeningen aangeboden die gericht zijn op het doen groeien van acceptatie en verbondenheid met jezelf en met anderen. Door de oefeningen ontdek je wat helpend is voor jou en wat niet.

Net als de reguliere mindfulnesstraining is de zelfcompassietraining hard op weg een evidence based behandeling te worden.